"Orang Iban sememangnya master of language kerana mereka pandai menggunakan bahasa di setiap baris ayat, mencipta dan membina puisi dengan cantik, bijak dalam memilih dan menyusun ayat serta mempunyai banyak jenis puisi yang menggunakan penyusunan ayat yang sesuai dengan bunyi seperti yang digunakan dalam poem dan prose Bahasa Inggeris" Prof Derek Freeman, pengkaji bahasa Iban.

Tuesday, April 12, 2011

Siapa Sebenarnya Anda?

Saya adalah salah seorang yang kadang kala dihimpit rasa tidak yakin akan kemampuan diri. Secara sedar atau tidak, belenggu rasa kurangnya keyakinan diri banyak membataskan usaha untuk mencapai keinginan hati sekaligus mengekang segala kebolehan dan kreativiti diri. Masa terus berlalu, dan saya masih di situ [ditakuk lama]. Saat saya menoleh ke belakang, hati bagaikan terpukul melihat beribu jejak saya menapak tetapi sebenarnya langkah saya tidak kemana. Semuanya kerana saya terlalu takut untuk ke 'depan'.

Saya seorang pencinta buku bercorak motivasi. Saya memiliki koleksi buku tulisan Dale Carnegie dan Dr. HM Tuah Iskandar. Buku-buku bernsur motivasi inilah yang banyak mengubah diri saya. Walaupun masih 'takut-takut' tetapi sekurang-kurangnya perasaan tersebut semakin menipis.

Baiklah, saya ingin kongsikan sebuah artikel yang pernah saya baca beberapa tahun lalu. Terima kasih kepada penulisnya [maaf, lupa sumbernya].

Keyakinan Diri adalah keberanian yang datang dari kepastian tentang kemampuan, nilai-nilai dan tujuan diri kita. Ia menjadi faktor penting yang menimbulkan perbezaan besar antara berjaya dan gagal seseorang dalam bidang yang diceburi atau kerjaya.

Ciri-Ciri Individu Yang Berkeyakinan Tinggi
1. Percaya kemampuan diri, hingga tidak memerlukan / mengharapkan pujian, pengakuan, penerimaan, ataupun penghormatan orang lain,

2. Tidak terdorong untuk menunjukan sikap mengampu (sehingga mengorbankan hal-hal yang prinsip) demi diterima oleh orang lain.

3. Berani menerima dan menghadapi penolakan orang lain, berani menjadi diri sendiri.

4. Bijak mengawal diri, tidak moody dan emosinya stabil,

5. Memiliki Internal locus of control (memandang kejayaan atau kegagalan, bergantung kepada usaha diri sendiri dan tidak mudah menyerah pada nasib atau keadaan serta tidak bergantung / mengharapkan bantuan orang lain)

6. Memandang positif terhadap diri dan orang lain serta situasi luar dirinya.

7.Memiliki harapan yang realistik terhadap diri sendiri. Meskipun hampir gagal, tetapi tetap mampu melihat dirinya dari perspektif positif dan berani menghadapi situasi yang bakal terjadi.

Ciri-Ciri Individu Yang Kurang Keyakinan Diri
1. Berusaha menunjukan sikap mengampu / mengorbankan prnsip diri, semata-mata demi diterima oleh orang lain / kelompok.

2. Menyimpan rasa takut / kekhuatiran terhadap penolakan.

3. Sulit menerima realiti diri (terlebih menerima kekurangan diri) dan memandang
rendah kemampuan diri sendiri, namun dalam masa yang sama terus memasang harapan yang tidak realistik terhadap diri sendiri.

4. Pesimis, mudah menilai segala sesuatu dari sisi negatif.

5. Takut gagal, sehingga menghindari segala risiko dan tidak berani menetapkan target / sasaran untuk berjaya.

6. Cenderung menolak pujian yang ditujukan secara tulus, karena undervalue (memandang rendah) diri sendiri [menganggap pujian sebagai hinaan]

7. Selalu menempatkan dirinya sebagai yang terakhir, karena menilai dirinya tidak mampu dan takut.

8. Mempunyai external locus of control (mudah menyerah pada nasib, sangat bergantung pada keadaan dan penerimaan / pengakuan serta bantuan orang lain.

Siapakah anda?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...